Det finns ingen lagstadgad rätt att ärva sin svärmor

Hej! Min bror avled 1995. Var gift, men inga barn. Min fråga är; ärver hans fru sin svärmor. (Min mamma) Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Nej, din brors fru ärver inte av sin svärmor. Enligt lag (se 2 kap. 1-3 §§ i ärvdabalken) är det bröstarvingar (alltså den avlidnes barn) som har rätt att i första hand ärva av sina föräldrar. Hade din bror haft barn hade de kunnat ärva efter din mamma, i din brors ställe. Nu har istället har du (och om din mamma har fler barn – också de) rätt till hela arvet efter din mamma. I lagen finns alltså ingen arvsrätt för svärdöttrar eller -söner. För att dessa ska få ärva krävs att arvlåtaren testamenterat arv till dem.

Ärvdabalken återfinns https://lagen.nu/1958:637

Med vänlig hälsning

Elin SjörénRådgivare