Möjligheter att få betalt för fordran

Hej. Har en fordran på en privatperson på 200tkr. Skuldebrev finns, men på det finns ingen förfallodag, betalningsplan eller ränta på som Banken upprättat vid husköp. Nu säger hon att hon bara vill betala 1000kr/mån, vilket inte ens räcker till räntan. Känner att det inte är lönt att gå till Kronofogden, pga hennes hemmavarande barn och låg lön. Jag tycker ist att hon ska söka olika lån för att betala mig, vilket hon vägrar. Kan jag göra ngt annat?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du kontaktar Law-Line med dina frågor!

En möjlighet är att du skulle kunna överlåta ditt skuldebrev till ett företag som specialiserar sig på att driva in skulder. Då skulle då antagligen få överlåta ditt skuldebrev för ett mindre värd än vad det är utställt till, med tanke på att det inte är en alldeles säker investering.

Vidare skulle du kunna ansöka om handräckning hos kronofogden. Här skulle kronofogden kunna mäta ut diverse egendomar som din låntagare äger, vilket det kanske finns en del utav trots att hon har en dålig lön. Genom detta förfarande hade du satt press på låntagaren. Du hade t.ex. i samband med detta kunnat meddela låntagaren om vilka konsekvenser en betalningsanmärkning har, och på så vis ökat dina chanser att få tillbaka dina pengar. Ofta har kronofogden en påtryckningsfunktion som börjar verka redan i det ögonblick låttagaren märker att ett brev har kommit från kronofogden, och därför är detta ett alternativ som kanske ändå hade fungerat.

Ett ytterligare alternativ hade ju kunnat vara att ni omförhandlade lånet. Kanske kan det lån som du har ställt ut i pengar omförhandlas till att återbetalas in natura? T.ex. genom tjänster eller dylikt?

Annars är det svårt att hitta lösningar på denna typen av problem. Oftast är det att föredra att man kontrollerar någons betalförmåga innan man beslutar sig att ge ett lån, eftersom det är svårt att få tillbaka sin pengar från en insolvent låntagare.

Lawline RådgivareRådgivare