Uppsåt vid skadegörelse samt fråga om offentlig handling

Hej, I somras råkade jag krossa en ruta i en ytterdörr med min hand i samband med ett gräl med min dåvarande partner. Då alkohol var inblandat i bilden minns jag inte om det var en överlagd handling eller om det var ett misstag. I samband med förhöret hos åklagarmyndigheten sju månader senare poängterade jag detta. Jag fick nyligen mitt strafföreläggande där jag är sagd att ha "uppsåtligen krossat en fönsterruta". Jag söker därför svar på två frågor i ärendet : Vad är den lekmannamässiga förklaringen på "uppsåtligen" i det här fallet? Vad jag förstår innebär "uppsåtligen" att jag definitivt haft för avsikt att begå gärningen, men jag hade uppskattat en korrekt förklaring. Har jag rätt att begära att få handlingarna kring mitt strafföreliggande tillsända mig från åklagarmyndigheten per offentlighetsprincipen? Tacksam för ert svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

När man gör något uppsåtligen förstår man vad man gör. Typfallet är en medveten och kontrollerad handling under insikt om vad som kommer att hända. I ditt skadegörelseexempel föreligger uppsåt om du förstod att följden eller resultatet av din gärning skulle bli att rutan krossades.  Man kan även se på saken som att om du utförde gärningen med avsikten att rutan skulle gå sönder, så har du begått gärningen uppsåtligen.

Som svensk medborgare har man rätt att ta del av offentliga handlingar. Denna rätt begränsas dock i vissa fall genom regler om sekretess. I ditt fall har du alltså rätt att få ut handlingarna kring strafföreläggandet och dessa omfattas inte heller av sekretess. Om du kontaktar åklagarmyndigheten så ska det inte vara några problem.

Lawline RådgivareRådgivare