FrågaAVTALSRÄTTAvtal17/03/2013

Villkor i fodervärdsavtal från SKK

Hej! Vi är fodervärdar till en tik som föddes hos oss för ca 1,5 år sedan. Vi har fullgjort alla våra skyldigheter enligt vårt fodervärdskontrakt (SKK's) som vi efter mycket krångel lyckades få (för ca 2 1/2 månad sen). Strax därefter ville Kennelägaren ha hem hunden för en utställning. Vi gick med på det trots att hon inte har utställningsrätt (bara avelsrätt till 2 kullar). Vi lämnar hunden 1 vecka innan för träning och kom överrens om att hämta hunden 1 vecka efter utställningen. När datumet närmar sig för att hämta hunden vägrar K att lämna tillbaka hunden. Säger sig ha flyttat och vägrar ha mer kontakt (oavsett vad vi kommer att göra; kontakta SKK, gå till polisen m.m.) Vi har anmält ärendet till SKK som uppmanat K att följa avtalet. Inget händer, förutom att K nu kommer med efterkonstruktioner och falska påståenden. Vi har gjort polisanmälan (stöld, kontraktsbrott, egenmäktigt förfarande), men polisen inleder ingen förundersökning utan hänvisar till att det är en civilrättslig tvist. Hur går vi vidare? Hur ser gången ut då? Det verkar ju som om K struntar i påföljder och vi vill ha hem hunden. Det har redan gått 2 månader. Vi vill häva avtalet p.g.a. avtalsbrott för efter det här vågar vi aldrig mer lämna hunden till K.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Först och främst kan jag bara beklaga det som hänt. I Sverige har vi en stark princip om att avtal skall hållas - " pacta sunt servanda" som det heter på latin. Eftersom ni varit i kontakt med SKK antar jag att ni även använt er av deras standard avtal om fordervärd. I det avtalet finns det villkor som reglerar att uppfödaren förbinder sig att under avtalets giltighet låta tiken kvarvara hos fodervärden med undantag från när uppfödaren önskar nyttja tiken för parning, valpning och om avtalet även innefattar sådana rättigheter för utställning och eller tävlingar och prov. Dessutom har uppfödaren rätt att disponera tiken för den tid som krävs för att utföra erforderliga veterinärundersökningar.

Uppfödaren har alltså begått ett avtalsbrott eftersom hon behållit tiken längre mot er vilja. Som polisen har sagt är detta en civilrättslig tvist som måste lösas genom ett tvistemål i domstol. Mitt råd till dig är att kontakt en verksam jurist. Du kan då få hjälp med att utforma en stämningsansökan på din uppfödare som ni skickar in till tingsrätten. Därefter måste din uppfödare utge ett svaromål på sin stämningsansökan. Därefter kan det bli aktuellt med rättegång vilket i ett tvistemål är uppdelade på förberedelse och huvudförhandling. När väl domstolen konstaterat att du har rätt till hunden lämnar uppfödaren förhoppningsvis tillbaka den och ni får möjlighet att häva avtalet. Nackdelen är att en sådan här process kan ta lång tid. Kanske inser uppfödaren allvaret i situationen om du lämnar in en stämningsansökan mot henne och då slipper ni genomgå processen och kanske kunna förlikas innan. För om uppfödaren förlorat tvisten måste denne generellt stå för den andra rättegångskostnader också vilket kan bli en kostsam historia.

Lycka till!

Vänligen

Linnea HedmanRådgivare