Tjänstledighet för studier

Hejsan, Jag har ett problem med min arbetsgivare. Jag har de senaste sju åren arbetat i en restaurang men vill nu skola om mig och läsa till lärare. Min fråga gäller mina möjligheter att ta tjänstledigt och komma tillbaka ifall akademiska studier inte är något för mig. Mvh, Shirin

Lawline svarar

Hej Shirin,

Tack för din fråga.

Enligt 3 § studieledighetslagen https://lagen.nu/1974:981#P3S1 har du rätt till tjänstledighet för studier om du varit anställd hos din arbetsgivare de senaste sex månaderna eller sammanlagt minst tolv månader de senaste två åren, vilket du har gjort.

Det finns ingen tidsbegränsning för hur länge du har rätt till ledighet för utbildning. Arbetsgivaren har rätt att uppskjuta på den begärda ledigheten i upp till sex månader. Vill arbetsgivaren göra detta, skall han genast underrätta dig om detta.

Väljer du att avbryta dina studier har du rätt att återgå i arbete. Arbetsgivaren kan skjuta upp återgången två veckor, om ledigheten gäller för mer än en arbetsvecka.

Efter din studieledighet är du garanterad att få samma eller likvärdiga arbetsuppgifter och anställningsvillkor som du skulle ha haft om du inte varit ledig. Observera att du inte är berättigad till arbete på lovdagar som infaller under studietiden, om du inte har en särskild överenskommelse om detta.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare