Utebliven faktura

Hej! Jag undrar vilken skyldighet jag har att höra av mig till ett företag och fråga vart fakturan tagit vägen? Jag köpte för typ2 månader sen en iPad på faktura, fakturering genom annat företag. Men efter massor med strul så slutade det med att jag fick hämta ut ipaden i fysisk butik. Där frågade jag om jag skulle betala då, men fick svaret att: nej det behövs inte. Så vad bör jag göra nu?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Du har ingått ett avtal med företaget,  och du har fått en vara i utbyte mot att du ska betala. Eftersom betalning  inte skett har företaget en fordran (anspråk på betalning) på  dig. Fordringar som näringsidkare har på konsumenter preskriberas (upphör att gälla) efter 3 år enligt 2 § 2 st preskriptionslagen https://lagen.nu/1981:130#P2S1.  Om du kontaktar företaget om denna betalning är därför upp till  dig, men företaget har alltså rätt att kräva betalning inom 3 år  från det att du köpte iPaden.

Med vänlig hälsning

Lovisa HedlundRådgivare