God tro vid tvesala

Hej! I ett fall av tvesala, där den andra köparen fått ett lösöre i besittning. Vid vilket tillfälle bedöms god tro? Säg att den andra köparen vid avtalstidpunkten var i god tro men inte vid besittningsövergången, ska det då bedömmas som god tro?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

En dubbeldisposition, eller tvesala, är en sakrättslig konflikt där egendom först sålts till köparen A och därefter till B. Utgångspunkten i dessa situationer är att den första köparen A har bättre rätt till egendomen än den andra köparen B. Detta framgår av 1 kap. 5 § Handelsbalken. Vad gäller lösöre kan dock köpare B godtrosförvärva egendomen och därmed få bättre rätt till lösöret än A.

Av 2 § lagen (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre framgår att om någon förvärvar lösöre från någon annan som hade egendomen i sin besittning men som varken var ägare till den eller behörig att förfoga över den på det sätt som skett, får förvärvaren äganderätt till egendomen, om han har fått den i sin besittning och var i god tro. Som framgår av bestämmelsens ordalydelse krävs att köpare B var vid god tro vid besittningstagandet. Om B skulle försättas i ond tro mellan tidpunkten för avtalets ingående och besittningstagandet så har denne följaktligen inte varit i sådan god tro som krävs för ett godtrosförvärv av lösöre.

Handelsbalken finner du https://lagen.nu/1736:0123_2

Lagen (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre finner
du https://lagen.nu/1986:796

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare