Skadestånd efter halka

Hej? Den8 februari var jag ute och rastade min systers hundar på en väg som sköts av en vägförening. Jag halkade omkull och skadade min axel och är nu sjukskriven. Vägen var inde grusad eller saltad detta hade inte gjorts trots påtryckningar från både min syster och hennes sambo. Jag går nu och väntar på svar från magnetröntgen och jag ska med största sannolighet in för operation då de tror att jag har slitit av en eller flera ledband. Min fråga är kan man begära skadestånd av vägföreningen för de kostnader jag nu har i samband med sjukhusräkningar och inkomstbortfall? Kan jag begära skadestånd för sveda och verk? Hur blir det om jag får framtida men?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!
För att du ska kunna få skadestånd från vägföreningen så krävs det att förening har vållat din skada.

I det här fallet rör det sig om underlåtenhet. Vägföreningen har inte gjort något - de har låtit bli att göra något. För att bli skadeståndsskyldig vid underlåtenhet så krävs det att man har har haft en skyldighet att göra något som man sedan inte gjort.

Om vägen är öppen för allmän trafik så är föreningen skyldig att se till att vägen håller en viss standard för att undvika skador på trafikanter. Detta kan gälla t.ex. halkbekämpning. Utan alla detaljer är det givetvis svårt att säga om vägen inte har levt upp till den standard som borde gälla och om föreningen är ansvarig för detta. Har det varit halt under en period och föreningen trots klagomål inte har åtgärdat detta så är det mycket möjligt att de kan hållas ansvariga för din skada.

Om föreningen kan sägas ha vållat skadan så kan du få skadestånd för personskada. Detta innefattar:
1) ekonomiska förluster i samband med skadan, såsom sjukhuskostnader och inkomstbortfall

2) sveda och värk, vilket är den övergående smärtan efter olyckan

3) lyte och men, vilket innebär någon form av bestående skada - framtida men

Om du överväger att stämma föreningen för skadestånd så skulle jag råda dig att kontakta en jurist och gå igenom samtliga omständigheter nogrannt innan du påbörjar en process.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare