FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/12/2006

Uppsägning av lokalhyresavtal skett i rätt tid?

Uppsägning av lokal. Uppsägning ska ske senast den 30 sept. Fredag. Hyresvärd postar med rek den 30 sept. Hyresgäst tar del den 7 okt. Har uppsägningen skett i rätt tid?

Lawline svarar

Hejsan! Vid uppsägning av ett lokalhyresavtal måste hyresvärden delge hyresgästen uppsägningen med beaktande av rätt uppsägningstid. Uppsägningen ska, genom rekommenderat brev med mottagningsbevis, i rätt tid bevisligen mottagas av hyresgästen. Det är hyresvärden som har bevisbördan för att uppsägningen är gjord på rätt sätt. Skickar man rekommenderat med mottagningsbevis betyder det att hyresgästen måste gå till posten och kvittera mottagandet av brevet för att få ut det. Datumet för kvittensen ses som delgivningsdagen. Om alltså brevet lämnas som rekommenderat med mottagningsbevis den 30 september finns det ingen möjlighet för hyresgästen att samma dag kvittera ut brevet eftersom själva avin till hyresgästen från posten där det står att hyresgästen har ett brev att hämta ut kommer hyresgästen till del tidigast den 1 oktober, d.v.s en dag för sent. Om hyresgästen tar emot uppsägningen efter den 30 september är uppsägningen alltså inte giltig och denne kan, genom att bestrida uppsägningen, med rätta hävda att hyresavtalet löper vidare. Reglerna för hyresvärdens uppsägning skiljer sig från motsvarande regler för hyresgäster. Då en hyresgäst säger upp sitt hyresavtal räcker det att hyresgästen lämnar in uppsägningen för postbefordran den 30 september och behåller inlämningskvittot. Delgivningsdagen blir den 30 september oavsett när hyresvärden hämtar ut brevet. Så det är i detta avseende lättare för en hyresgäst att säga upp hyresavtalet än för en hyresvärd. Om du vill läsa mer själv hittar du reglerna http://www.lagen.nu/1970:994 . Jag hoppas att du är nöjd med detta svaret! Ifall du har fler funderingar får du gärna höra av dig på nytt. Med vänliga hälsningar
Rådgivare