FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll13/03/2013

Underhåll till 18-åring

Min dotter är 18 år, går i gymn, får sitt CSN bidrag och jobbar extra. Var går gränsen till försörjningsplikt (förutom de allmäna), t ex ska jag betala linser, mobil abn, busskort osv?

Lawline svarar

Hej!

Din skyldighet för underhåll till ditt barn regleras främst i 7 kap föräldrabalken (som du hittar https://lagen.nu/1949:381). Vart gränsen går varierar och beror bland annat på barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Individuella förhållanden på barnets sida kan göra att barnet behöver högre underhåll. Barnet kan också göra anspråk på högre standard och därmed större underhåll ju bättre föräldrarnas ekonomiska förmåga är. I motiven till bestämmelsen anges också att barnets behov är något som varierar under inverkan av en rad olika faktorer som barnets ålder, hälsotillstånd, begåvning och intresseinriktning. Vad barnet själv tjänar är också något som spelar in avseende föräldrarnas grad av underhållsplikt.

Vart gränsen går beror alltså på en rad olika faktorer. Det är således svårt att säga vad som närmare ingår i underhållsplikten. Konsumentverket redovisar på sin hemsida vad barn i olika åldrar kostar. Viss ledning kan hämtas härifrån (detta hittar du http://www.konsumentverket.se/Lattlast/Dina-pengar/Kostnader-for-att-leva-i-Sverige/Kostnader-som-kvinnor-har/). Det är dock, som sagt, svårt för mig att närmare uttala mig om vad som exakt ingår i din underhållsplikt. Jag hoppas ändock att svaret givit dig viss ledning.

Med vänliga hälsningar,

Maria LindgrenRådgivare