FrågaAVTALSRÄTTAvtal09/03/2013

Tolkning av SKK standardavtal om köpeavtal med bibehållen avelsrätt

Hej jag har sålt en valp på inrådan av SKK med köpeavtal med bibehållen avelsrätt. (aug 2011) jag och valpköparen skrev en bilaga. Nu säger skk att enligt köpeavtalet så har hon rätt att köpa ut tiken och jag kan inget göra. Om jag vetat att inte köpeavtal skulle gälla så hade jag aldrig använt detta utan satt hunden på helfoder. Bordercollie har arbetsprov som krav för valpkull och hon har lite mer eller mindre förhindrat träning och nu när pressat på så vill hon köpa ut hunden vilket jag kommer att bestrida. Vad kan jag göra? Hon har åsidosatt sin del i vår uppgörelse

Lawline svarar

  • Hej och tack för din fråga!

    Inom Svensk avtalsrätt tillämpar vi en grundläggande princip om att avtal skall hållas- Pacta sunt servanda. Principen är knyten till tanken om avtalsfrihet där man själva får bestämma innehållet i avtalet. Om någon part därefter bryter mot någon klausul har den andra parten rätt att vidta vissa åtgärder.

    När du sålde din valp har ni använt er av ett så kallat standardavtal från Svenska Kennelklubben vilket är ett köpteavtal med bibehållen avelsrätt. I ett sådant avtal övergår äganderätten till ägaren vid överlämnandet och inte efter att uppfödarens avelsrätt utnyttjats.

    Eftersom du sålde valpen under sommaren 2011 använde ni er av det standardavtal som Svenska kennelklubben tillhandahöll då. I det avtalet finns en klausul om möjlighet till köparen att köpa ut hunden från säljaren. Dessa standardavtal har dock genomgått en revidering och sedan den 21 juni 2012 har förändringar bland annat skett i den nya köpeavtalet med bibehållen avelsrätt. Där finns numera inga möjligheter för köparen att köpa ut hunden från säljaren, det vill säga lösa avelsrätten, såvida inte parterna är överens om detta. Det har också införts en skadeståndsklausul som ger säljaren rätt att kräva skadestånd av köparen om denna förhindrar säljaren att erhålla sina rättigheter enligt avtalet.

    Tyvärr sitter du i en svårt situation nu då du använd dig av det äldre avtalet som inte är lika förmånligt för uppfödaren. Nu har alltså valpköparen rätt att köpa ut tiken. Alla de tidigare ingångna avtal gäller, det är bara vid nytecknande som de nya standardavtalen skall användas. Situationen hade varit till din fördel om ni använt er av det avtal Svenska kennel klubben nu tillhandahåller om köpeavtal med bibehållen avelsrätt.

    Lycka till!

    Vänligen

    Linnea HedmanRådgivare