Uppsägningstid

Hej Det är så att jag har gjort mig osams med min nya chef. Han gillar uppenbarligen inte mig. Nu är det så att jag misstänker att han kommer att försöka avskeda mig, och som det är nu så hittar jag gärna ett nytt jobb. Men min fråga då är om uppsägningstiden gäller när jag blir uppsagd och hur lång uppsägning har jag med full lön. Jag har varit anställd sedan 2003-05-15. 2005 pluggade jag 6 månader och va inte anställd, men vart det efter.

Lawline svarar

Hejsan!

Vad kull att Ni vänder Er till oss på Lawline.

Avskedande regleras i 18 § LAS (https://lagen.nu/1982:80). Allmänt sett sker endast avskedande i undantagsfall och kan inte grundas på en generell osämja. Det krävs något ytterligare som hänför sig personligen till dig.

Om Ni avskedas finns ingen uppsägningstid men arbetsgivaren måste meddela avskedandet 1 vecka i förväg enligt 30 § LAS. Om uppsägning sker istället, vilket i ditt fall skulle resultera i 6 mån uppsägningstid enligt 11 § LAS.

Lycka till!

Mvh

Lawline

Lawline RådgivareRådgivare