FrågaAVTALSRÄTTAvtal08/03/2013

Formkrav vid ränteavtal

Hej. Har en situation där jag lånat ut X kr till en av mina vänner, vi skrev dock aldrig något avtal på detta och de har nu gått med på att göra det här i efterhand och vi har en del mallar som vi tänkt gå efter, men frågan är om ränta och amortering måste finnas ifyllt med en viss procent för att fortfarande vara juridiskt korrekt? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej,

Huvudregeln inom avtalsrätten är att det är fritt att upprätta avtal på det sätt man själv vill formulera det. Det beror på att Avtalslagen, https://lagen.nu/1915:218 , är dispositiv. Det innebär att det som står i erat avtal har företräde så länge som avtalet inte rör ett område som har speciella formkrav, t.ex. vid fastighetsköp.

I det här området är det ett avtal mellan er som privatpersoner, vilket innebär att ni formulerar avtalet själva och det är giltigt så fort båda har godkänt avtalet.

Således är det upp till er att bestämma huruvida ni vill att ränta skall utgå på beloppet och om amortering skall göras och isåfall hur stor denna skall vara. Det enda som skulle kunna vara lagstridigt i erat fall är om det skulle vara en oskäligt hög ränta eller amortering, vilket skulle kunna utgöra ett skäl för att förklara avtalet ogiltigt enligt 36 § Avtalslagen, https://lagen.nu/1915:218.

Anonym AnonymRådgivare