VÅRDSLÖSHET I TRAFIK SAMT VÅLLANDE VID TRAFIKOLYCKA

Min flickvän krockade ikväll i en korsning. Hon kom till korsningen där hon hade stopplikt, stannade helt men hade för dålig sikt för att se bra och skulle då köra fram lite till. Det snöade väldigt mycket och sikten var dålig plus att det var "moddigt" väglag och hon fick ej stopp helt på bilen som gled sakta ut i korsningen. Hon krockade med sin front i sidan på bilen som kom från höger i låg fart. Nu är hon orolig för att bli av med körkortet förutom att hon är vållande, hur stor är risken för att bli av med körkoret i detta fall? Det blev inga stora skador på bilarna och inga personskador. Hon har aldrig haft någon fortkörning el. dyligt tidigare. Vägen hon skulle ut på är en 50- sträcka.

Lawline svarar

Hej,

Risken att din flickvän blir av med körkortet i detta fall är i min mening mycket liten. För att transportstyrelsen ska återkalla körkort krävs relativt grova regelöverträdelser, till exempel rattfylla eller grov vårdslöshet i trafik.

För att nå upp till grov vårdslöshet i trafik krävs grov oaktsamhet eller uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom (Lag om straff för vissa trafikbrott 1 §). Det rör sig definitivt inte om grov oaktsamhet i fallet du beskriver.

Däremot får din flickvän nog ses som vållande till trafikolyckan. Hon kommer därför att bli betalningsansvarig för skadorna på den andra bilen. Ersättning kommer att betalas ut från hennes bils trafikförsäkring (Trafikskadelagen 10 §).

Mitt råd är att ni anmäler olyckan till det bolag som utfärdat trafikförsäkringen på hennes bil. Bolaget kommer sedan i samråd med motpartens försäkringsbolag att utreda ansvarsfrågan och, om det blir aktuellt, betala ut ersättning.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp. Hör gärna av dig igen om du skulle ha ytterligare frågor.

Du finner Lag om straff för vissa trafikbrott här: https://lagen.nu/1951:649

Du finner Trafikskadelagen här: https://lagen.nu/1975:1410

Du kan läsa mer om återkallande av körkort här: http://www.korkortsportalen.se/jag-har-forlorat-mitt-korkort/aterkallat/

Vänligen,

Hampus SabelRådgivare