FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt15/12/2006

Bygglov, överklagande och JO-anmälan.

Hej! I min kommun beviljas bygglovsbeslut utan några särskilda utredningar. Det tas inga hänsyn till överklaganden. Medborgare får informationen för sent så att besluten inte kan överklagas. Nu har vi två fall där områdesnämnden inte tar hänsyn till att området saknar kommunalt V/A, att i byggplatsen finns spår av miljögifter eller att det inte finns tillräckligt med parkeringsmöjligheter. Länstyrelsens beslut har nonchalerats och bygget fortsätter. Min fråga är: Vad kan vi göra? Ska jag JO anmäla Områdesnämnden för felaktig myndighetsmakt? I så fall, är det Områdesnämnden eller enskilda ledamöter? Alternativ? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej Byggnadsnämnden fattar beslut ang. bygglov, Plan- och byggnagslagen 8 Kap 19 §, de måste då beakta vissa i lag nämnda faktorer, (8 Kap 11 eller 12 §, beroende på om området omfattas av en detaljplan eller inte, dessa är ganska många så för att se lagtexten klicka ) När det gäller beslut om bygglov måste dessa överklagas inom tre veckor. Dessa tre veckor börjar dock räknas från den dag då den berörda delgivits beslutet. Plan och bygglagen 13 Kap 2 § samt Förvaltningslagen 23-25 §§. Detta innebär att byggnadsnämnden inte kan låta överklagandetiden ”gå ut” innan de meddelar parterna. För att kunna överklaga ett bygglov krävs dock att man har talerätt, 22 § Förvaltningslagen. Det krävs att personen i fråga är berörd av beslutet och att det gått honom emot. Normalt sett har t ex grannar talerätt. Att man bara är engagerad eller har åsikter på hur området utformas mm är normalt ingen grund för talerätt. Du nämner även områdesnämnden, jag utgår då från att du menar att det har antagits vissa områdesbestämmelser och att det är dessa du är kritisk mot. Överklagande av ett sådant beslut, 13 Kap 1 § Plan- och bygglagen, skall ske inom tre veckor. Denna frist räknas från dagen då beslutet anslogs på kommunens anslagstavla, dvs när allmänheten kunnat ta del utav det, Plan- och bygglagen 13 Kap 3 § 2 st. Talerätten bestäms i detta fall av 13 Kap 5 § Plan- och bygglagen, dessa är olika beroende på hur förfarandet sett ut. Läs därför lagtexten för att se vad som är aktuellt i ert fall (om ni har några frågor kring detta lagrum är ni självklart välkomna att återkomma) Observera att vid alla beslut enligt plan- och bygglagen skall både enskilda och allmänna intressen beaktas, samt att marken skall vara lämplig för byggandet/användandet, 1 Kap 5,6 §§ Plan- och bygglagen. Om du anser att nämnderna har handlat fel eller ignorerat beslut från högre instans kan du JO-anmäla dem, läs mer på JOs hemsida, http://www.jo.se/Page.aspx om hur du går tillväga. För att se hela Plan- och bygglagen klicka http://lagen.nu/1987:10 . För att se hela förvaltningslagen klicka http://lagen.nu/1986:223 . Med vänliga hälsningar
Cornelia SvenssonRådgivare