Inskränkning av företrädesrätt

Jag blivit uppsagt på grund av arbetsbrist (dåligt ekonomi på företaget). Jag har företrädesrätt till återanställning i verksamheten. Men min arbetsgivare tvingar mig att skriva på ett AVTAL OM ANSTÄLLNINGENS UPPHÖRANDE där det finns en hel lista med jöbb som de säger inte omfattas av 25 § lagen om anställningsskydd. Bland de jobb finns 2 stycken som jag skulle kunna ta. De har tjänsterna företaget ska tillsätta under 2013, Jag uppfattar det som utpressning. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

25 § LAS kan bara frångås genom kollektivavtal. Detta gäller oavsett om du själv är medlem i facket eller inte (se 2 § LAS).

Mitt råd till dig är att vidta följande åtgärder:

  1. Kontrollera om det finns ett kollektivavtal som reglerar företrädesrätten. Om så inte är fallet gäller inte det avtal din arbetsgivare försöker tvinga dig att skriva på.
  2. Kontakta den fackförening som finns representerad på arbetsplatsen. Oavsett om du är medlem eller inte kan du alltid ringa och ställa frågor till ett fackförbund som organiserar arbetstagare inom din bransch.

Lycka till!

Erik LindgrenRådgivare