Utköpt från anställning

Jag är sjukskriven för stressrelaterad ohälsa nu en månad. Jag kan inte arbeta kvar på mitt nuvarande arbete och har idag blivit erbjuden att bli uppsagd pga arbetsbrist då vi har dåligt med uppdrag (som delvis bidragit till min ohälsa). Jag får ett års lön av företaget och det finns inga hinder att påbörja annan anställning säger min chef. Jag har ett erbjudande om annat arbete som är lockande och där jag i så fall ska börja i maj. Detta vet jag om även om jag inte har bestämt mej helt och hållet för detta arbete. Kan jag ändå acceptera arbetsgivarens erbjudande som passar väldigt bra just nu inte minst ekonomiskt.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Din arbetsgivare är fri att erbjuda dig de antställningsvillkor han finner lämpligt och du är fri att välja om du vill anta dessa eller inte. Så länge din arbetsgivare handlar inom ramen för sin befogenhet finns det alltså inga problem med att anta erbjudandet.

Jag skulle dock rekommendera att du kontrollerar att din arbetsgivares befogenhet att ge dig ett sådant avtal, samt att du kräver att ett skriftligt kontrakt upprättas och undertecknas.

Vänligen,

Erik LindgrenRådgivare