Värdet av vad som yrkas uppenbart inte överstiger hälften av prisbasbeloppet

Hej, Jag undrar lite över deposition. Jag har 500 kr i deposition liggandes hos en förening som är omöjlig att nå. Har försökt att maila dem (telefonnummer finns ej) och ställt frågan ett flertal gånger. Till slut tröttnade jag och skickade in en anmälan om betalningsföreläggande. De har bestridit detta och nu undrar jag vilka ekonomiska risker det finns med att gå till domstol?

Lawline svarar

Hej och tack för en intressant fråga!

Huvudregeln är att den part som tappar målet skall ersätta motparten hans rättegångskostnad. Det finns dock undantag. Ett är om du i tvistemål där förlikning om saken är tillåten yrkar ett värdet som uppenbart inte överstiger hälften av prisbasbeloppet, det vill säga inte överstiger 22 250kr. I ett sådant mål ska den tappande parten endast ersätta motparten för rättslig rådgivning under en timme vid ett tillfälle för varje instans och med belopp som motsvarar högst den ersättning som betalas för rådgivning enligt rättshjälpslagen under en timme, ansökningsavgift, resa och uppehälle för part eller ställföreträdare i samband med sammanträde eller, om personlig inställelse inte föreskrivits, resa och uppehälle för ombud, vittnesbevisning, översättning av handling.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare