Överlåtelse av fastighet under taxeringsvärdet

Hej! Om mina förädrar säljer en jorbruksfastighet till min bror under taxeringsvärdet och han betalar 3 mkr till de för det så leder det till att det betraktas som gåva och ingen kapitalvinst uppstår? Kan min förärldrar efter det i sin tur i form av gåva ge mig 3 mkr kontant utan att det får några skattekonsekvenser för mig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Överlåtelse genom gåva är inte en avyttring och medför inte kapitalvinstbeskattning av givaren (dina föräldrar). Istället inträder förvärvaren (din bror) i givarens skattemässiga situation. Detta innebär att vid gåvotagarens framtida avyttring av tillgången kommer kapitalvinsten att omfatta värdestegringen som uppstått under såväl givarens som gåvotagarens innehavstid (kontinuitetsprincipen).

Vid överlåtelse av fastigheter tillämpas huvudsaklighetsprincipen, d.v.s. hela överlåtelsen behandlas som en gåva om det finns någon gåvodel. En gåvodel föreligger om fastighetens värde överstiger ersättningens värde. Vid denna bedömning värderas fastigheten enligt praxis lika med beskattningsårets taxeringsvärde. Detta betyder att om en fastighet avyttras under taxeringsvärdet betraktas hela överlåtelsen som en gåva. Ingen kapitalvinst uppstår hos givaren.

Gåvan om 3 mkr till dig är skattefri enligt inkomstskattelagen 8 kap. 2 §.

Svar i korthet: Dina föräldrar kommer inte att kapitalvinstbeskattas för försäljningen, detta kommer din bror att göra när han i framtiden säljer fastigheten. Din bror kommer således vid en framtida försäljning att få betala för all kapitalvinst som uppstått sedan dina föräldrar först köpte fastigheten. Gåvan till dig från dina föräldrar är skattefri.

MVH,

Lawline RådgivareRådgivare