Bodelning vid upphörande av samboskap

Jag och min sambo har bott ihop i ett år nu i den enes bostadsrätt som denne ägde sedan tidigare, samtidigt som vi haft ett varsitt förstahandskontrakt på hyreslägenhet vid sidan om. Vi har bestämt oss för att säga upp dessa vilket jag har gjort. Jag undrar vilka rättigheter jag har till bostadsrätten vi bor i nu vid eventuell separation? Vi har under hela samboskapet delat 50/50 på alla hushållskostnader samt att jag betalat halva räntan på min partners bo-lån. Möbler och annat är inköpta tillsammans.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid en eventuell separation ska en bodelning göras om någon av samborna begär det, se sambolagen 8 §. I bodelningen ingår sambornas gemensamma bostad och bohag, om detta har förvärvats för gemensam användning. Eftersom din partner köpte bostadsrätten innan ert samboskap så är den inte anskaffad för gemensam användning och kommer alltså inte att ingå i en eventuell bodelning. Att du har bidragit ekonomiskt till hushållskostnader och ränta ger dig inte någon rätt till s.k. dold samäganderätt (vilket kort innebär att om du skulle ha bidragit ekonomiskt vid bostadsköpet, samt att det hade varit förutsatt mellan er att ni skulle äga bostaden tillsammans, så hade bostaden räknats som er gemensamma trots att bara den andra partnern ”utåt sett” framstår som ägare).

De möbler och annat lösöre som ni har köpt tillsammans kommer dock att ingå i en eventuell bodelning.

Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376

Jag hoppas att detta svar har varit till hjälp!

Vänliga hälsningar

Charlotte

Lawline RådgivareRådgivare