Varumärken och internet
Lawline svarar
Hej igen!
Varumärken
som inte på något sätt är registrerade i Sverige åtnjuter inget
varumärkesrättsligt skydd, oavsett om märket är ”svenskt” eller inte. Det enda undantaget till detta är om varumärket blivit inarbetat i hela/delar av landet (se 1 kap. 7 § i varumärkeslagen http://notisum.se/rnp/sls/lag/20101877.htm). Det krävs då att varumärket inom en betydande del av den krets till vilken det
riktar sig (kallas omsättningskretsen) är känt som beteckning för de varor
eller tjänster som tillhandahålls under varumärket. I sådana fall är uppstår alltså varumärkesrättsligt skydd utan registrering. Men även om
det skulle röra sig om registrerade/inarbetade varumärken finns som sagt inte något
skydd mot användande av ett varumärke (exempelvis publicering av bilder på hemsidor) som sker utanför näringsverksamhet.
Vad gäller publicering av varumärken på internet (som ju är globalt) är det enda tillfället man såvitt jag känner till kan behöva titta på amerikansk varumärkeslagstiftning om du skulle ha en hemsida, som riktar sig till amerikanska konsumenter, där du säljer produkter eller tjänster som är varumärkesskyddade i USA. Nyckelfrågan i sådana sammanhang är alltså vilket syftet med hemsidan är (privat eller näringsverksamhet) och, om det rör sig om näringsverksamhet, också till vilket/vilka länder hemsidan riktar sig.
Vänligen