Varumärken och internet

Hej, jag ställde en fråga för någon vecka sedan angående rätten att få publicera bilder på nätet föreställande en produkt/varumärke. Jag fick svar från Sebastian Caicedo Gordh. Jag har några vidare frågor: Gäller rätten att publicera bilder på nätet av varumärken även varumärken som inte är svenska eller inte är registrerade i Sverige? Gäller den amerikanska varumärkeslagen för bilder som publiceras på hemsidor som är från USA (facebook)? Skiljer i så fall den lagen sig från den svenska varumärkeslagen? Tack på förhand / Charlotte Olsson

Lawline svarar

Hej igen!

Varumärken som inte på något sätt är registrerade i Sverige åtnjuter inget varumärkesrättsligt skydd, oavsett om märket är ”svenskt” eller inte. Det enda undantaget till detta är om varumärket blivit inarbetat i hela/delar av landet (se 1 kap. 7 § i varumärkeslagen http://notisum.se/rnp/sls/lag/20101877.htm). Det krävs då att varumärket inom en betydande del av den krets till vilken det riktar sig (kallas omsättningskretsen) är känt som beteckning för de varor eller tjänster som tillhandahålls under varumärket. I sådana fall är uppstår alltså varumärkesrättsligt skydd utan registrering. Men även om det skulle röra sig om registrerade/inarbetade varumärken finns som sagt inte något skydd mot användande av ett varumärke (exempelvis publicering av bilder på hemsidor) som sker utanför näringsverksamhet.

Vad gäller publicering av varumärken på internet (som ju är globalt) är det enda tillfället man såvitt jag känner till kan behöva titta på amerikansk varumärkeslagstiftning om du skulle ha en hemsida, som riktar sig till amerikanska konsumenter, där du säljer produkter eller tjänster som är varumärkesskyddade i USA. Nyckelfrågan i sådana sammanhang är alltså vilket syftet med hemsidan är (privat eller näringsverksamhet) och, om det rör sig om näringsverksamhet, också till vilket/vilka länder hemsidan riktar sig.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare