Hur fördelas arv mellan hel- och halvsyskon

Hej, Min helbror avled 1988 vid 23 år. Min Far gifte om sej 1983 och fick 2 st nya barn. Jag har alltså 2 st yngre syskon. När min far inte finns längre kommer jag ärva även min brors del på fars sida ? Min mor finns inte heller längre i livet så jag har endast min far och två halvbröder.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Regler om arv hittar du i ärvdabalken (ÄB) https://lagen.nu/1958:637.

I 2:2 ÄB framgår det att föräldrar delar på barnets arv med hälften var, om denne saknar egna bröstarvingar. När någon av föräldrarna dör så delar arvlåtarens syskon på den förälderns lott. Delning kan även göras senare om föräldern är gift vid frånfälle. Finns det halvsyskon efter arvlåtaren, tar de tillsammans med helsyskon del i lott som skulle ha tillfallit deras förälder.

I ditt fall har arvet från din bror delats mellan din mamma och pappa, förutsatt att din mamma var i livet då din bror dog. När båda dina föräldrar är döda så ska arvet fördelas till er barn. Om din mammas arv redan har delats, har du därigenom fått del av din brors arv. Den del av arvet från din bror, som finns kvar hos din pappa ska delas mellan dig och dina halvsyskon, dvs. med en tredjedel var.

Vänligen

Lisa NordbrandtRådgivare