Betalningsföreläggande

Hejsan, Det är så att jag behöver lite råd angående ett lån jag gav till en kompis. Allt började med att han behövde en ny bil, så han gick till en bilhandlare och kollade på en bil som han skulle köpa, sagt och gjort, han tog lån till bilen, men fick inte ta lån till handpenning, och där kommer jag in i bilden, så jag sa att jag kunde låna honom till handpenningen, så jag gick till banken med kontanter och satte in pengarna till företaget som handpenning till dom, och handpenningen låg på 20,900kr (jag har kvitto på att jag överfört dessa pengar till just detta företag som bilhandlaren jobbar åt) Och nu i efterhand så vägrar han att betala tillbaks den skulden jag lånade honom till handpenningen så jag undrar hur jag kan gå till väga?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Jag skulle rekommendera att du vänder dig till kronofogdemyndigheten för att ansöka om betalningsföreläggande för att få en s.k. exekutionstitel, vilket är ett beslut som får läggas till grund för utmätning enligt 3 kap 1 § utsökningsbalken (UB), se https://lagen.nu/1981:774.

Förfarandet om betalningsföreläggande regleras i lagen (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning (BFL), se https://lagen.nu/1990:746. Ansökan skall göras skriftligen och innehålla yrkanden och grunder samt fordringens belopp, förfallodag samt eventuell ränta, 9-11 §§ BFL. Ansökan skall vara undertecknad av dig eller ditt ombud och skall ges in till kronofogdemyndigheten i två exemplar, 19 § BFL. Kronofogdemyndigheten sänder ena ansökan till svaranden (i detta fall din vän) som ges tid att yttra sig, i vanliga fall två veckor, se 25 § BFL. Om din vän väljer att bestrida din ansökan (och t ex menar att han inte är skyldig dig pengar) skall han göra det skriftligen inom tvåveckorsfristen. Du kommer i sådana fall underrättas om detta och kan då välja om målet skall överlämnas till tingsrätten som då prövas tvisten. En sådan begäran skall ske skriftligen och du skall ange de omständigheter och bevis (t ex kvitto på inbetalning) som du vill åberopa i rättegången vid tingsrätten samt bifoga skriftliga bevis, 31 och 33-35 §§ BFL.

Om din vän istället inte i rätt tid bestrider din ansökan om betalningsföreläggande skall kronofogden meddela utslag i enlighet med din ansökan, 42 § BFL. Kronofogdemyndigheten kommer att verkställa utslaget, dvs. driva in dina pengar, om inte du särskilt angivit i ansökan att du inte önskar att så skall ske, se 2 kap 1 § 3 st. UB och 16 § BFL.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare