FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt11/12/2006

Filmad i omklädningsrummet

Hej Min "bonusdotter" (=sambos dotter) bor hos sin pappa på annan ort. Hon är 12 år och går i dag i 6 klass på en liten friskola. Tyvärr har hon varit utsatt för sk "utfrysningsmobbning" sen 4e klass. Först i våras tog skolan tag i saken och situationen började bli bättre och hon har fått hjälp av en duktig kurator som hjälpt henne mycket och efter sommaren (2006) har hon mått mycket bättre och allt har verkat gå rätt väg. Idag (läs fredag 8 december) så blev hon av "misstag" filmad i ett omklädningsrum av en sk kompis när hon bytte om. Detta har sedan av "misstag" visats för minst två killar i hennes klass. Tjejen som filmade hävdar (vad jag vet) att hon inte visste att hon filmade och att killarna sen sett filmen var pga att hon inte visste att hon filmat ... Vi funderar på att polisanmäla händelsen (filmaren) / skolan. Är det möjligt/lönt att driva ärendet? I så fall vilka lagrum?

Lawline svarar

Hej, Att filma någon i ett omklädningsrum och sedan visa upp det för andra faller under lagrummet förtal i brottsbalken 5 kap 1 § (Läs http://www.lagen.nu/1962:700#K5P1). Genom att man visar upp filmen för andra lämnas uppgifter som anses ägnade att utsätta offret för andras missaktning. Att i misstag filma och visa filmen för andra är inte brottsligt. För att fällas till ansvar för förtal krävs uppsåt, dvs. visningen av filmen måste ha skett medvetet och med en vilja att utsätta offret för andra människors missaktning. Någon bevisning om att beskyllningen faktiskt medfört sådan verkan behöver dock inte förebringas. En person som inte fyllt 15 år får dock inte dömas till brottspåföljd. Det råder ett absolut förbud häremot i brottsbalken 1 kap 6 § (läs http://www.lagen.nu/1962:700#K1P6). Jag finner inget i framställningen som tyder på att skolan kan hållas ansvarig för det som inträffat. Det bästa är nog att försöka föra en dialog med skolan och flickans föräldrar, vilka skall se till att detta inte sker igen. Med vänliga hälsningar
Lucas GeislerRådgivare