Rätt till hyresrätt vid upphörande av samboförhållande

Hej! Jag och min fd sambo separerade i december 2011, drygt 1 år sedan nu. Vår dotter var då 2 år. De senaste 4 åren innan separationen bodde vi i en hyreslägenhet som vi fick genom Boplats, jag hade ganska många års kötid och min fd skrev in sig som medsökande, vi står alltså båda två på kontraktet. Han hittade rätt snabbt en andrahandslägenhet och flyttade ut. Jag bodde kvar och min dotter är skriven hos mig (vi har dock gemensam vårdnad och hon är hos oss varannan vecka), dagis ligger alldeles intill och jag har mitt arbete i kommunen. För några veckor sedan fick jag av en slump veta att han flyttat igen, till en annan kommun, och han nya flickvän flyttade med. Han har alltså en ny sambo och de bor tillsammans i en ny lägenhet med försthandskontrakt. Jag föreslog då att han skulle säga upp sig från vårt kontrakt, men det vägrar han, han har lika stor rätt till den som jag envisas han med. Kan jag kräva att han skriver av sig? Han flyttade ju ut för över ett år sedan och har nu t om en ny sambo, han gör så här enbart för att försvåra för mig känns det som. Som sagt, kan jag kräva att få stå på förstahandskontraktet själv?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Reglerna kring sambors bostad hittar du i Sambolagen: https://lagen.nu/2003:376

Med sambors gemensamma bostad avses bl a lägenhet som någon av samborna innehar med hyresrätt. Om lägenheten har anskaffats för gemensamt bruk, dvs att ni skaffade den för att kunna bo där tillsammans, innebär det att lägenheten utgör samboegendom, oavsett vem av er som står på hyreskontraktet.

När ett samboförhållande upplöses kan bodelning ske om någon av parterna begär detta. Vid bodelning ska det gemensamma bohaget och den gemensamma bostaden delas. Den person som bäst behöver den gemensamma bostaden har då rätt att få denna, enligt 16§ 2st. Bodelningen ska begäras inom ett år från det att förhållandet upphörde. Som jag förstår det har ingen bodelning skett i ert fall och som det ser ut så har även tiden för bodelning löpt ut.

Dessvärre kan jag inte finna någon annan juridisk regel som kan hjälpa dig. Du skulle eventuellt kunna prata med hyresvärden och förklara situationen för denne och höra hur han/hon ser på saken.

Vänligen

Lisa NordbrandtRådgivare