Uppdelning av arv mellan syskonbarn

Sture har 1 800 000 kr i tillgångar när han avlider. han har inga barn, hans mor, far och bror + syster är avlidna. hans bror har dock en son i livet, och hans syster har 9 barn i livet. hur mycket får var och en av syskonbarnen? delas det lika på alla 10?

Lawline svarar

Hej,

Vad som aktualiseras i den här frågan är egentligen två viktiga faktorer.Det första är frågan huruvida Sture är gift eller inte. Eftersom det inte framgår tänkte jag inte gå in på det, men kort kan sägas att en efterlevande make har rätt att ärva hela kvarlåtenskapen.

 Det andra är arvsklasser. Dessa framgår av ärvdabalken (1958:637) (ÄB) som du kan hitta här: https://lagen.nu/1958:637#L2005-435. Arvsklasserna avgör vem som ska få ärva först och i det här fallet är den första arvsklassen uttömd eftersom Sture inte har några barn. Vad som blir intressant är istället den andra arvsklassen som framgår av 2 kap 2 § ÄB. I denna arvsklass ingår nämligen både syskon och syskonbarn. I samma paragrafen sägs det att varje gren tar lika lott och med det menas att arvet fördelas lika mellan i det här fallet syskonen. Hade dessa varit i livet skulle alltså de fått 50% var av kvarlåtenskapen. Eftersom så inte är fallet får man gå ytterligare ett steg till syskonbarnen som träder i den avlidne förälderns ställe.

Detta leder alltså till att Stures brorsbarn ärver hälften och Stures systerbarn delar lika på den andra hälften. Det blir alltså inte en fördelning på 10 lika stora delar.

Tack för din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare