Tystnadsplikten i arbete som coach/rådgivare genom enskild firma

Hej! Såg ett inlägg om tystnadsplikt för enskilda firmor. Men, detta svar behandlade endast tystnadsplikt om information om företaget. Då jag arbetar som coach/rådgivare som enskild företagare så undrar jag hur jag kan styrka att jag arbetar med tystnadsplikt och konfidentialitet för mina kunder? Vad kan jag hänvisa till? Behöver jag vara ansluten till ett förbund/en organisation etc.? Eller kan jag säga att jag arbetar utifrån lagen om tystnadsplikt (Offentlighets- och Sekretesslag (2009:400))? Jag är ju inte offentlig...?

Lawline svarar

Hej!

Du hittar förmodligen inget i lagen därför att du som coach i din enskilda firma inte har någon lagstadgad tystnadsplikt. Lagstadgad tystnadsplikt finns för bl.a. präster, läkare och psykologer. Det finns ingen typ av sekretesslag som du kan hänvisa dina kunder till. Däremot kan ju två parter avtala om tystnadsplikt, så ett förslag är att skriva en klausul om tystnadsplikt i de kundkontrakt som du använder för att dina kunder ska känna sig trygga.

Lycka till!

Josefine LarssonRådgivare