Fördelning av arv mellan makar med endast gemensamma barn

Är gift och har två barn med min fru, det förekommer inga särkullsbarn på någons sida. Huset vi bor i var en gåva till mig som enskild egendom. Vad händer om jag dör ?, ärver våra barn eller min fru fastigheten. Det finns inget annat skrivet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Vid händelse av dödsfall ska, om båda makar inte endast har enskild egendom, först bodelning mellan makar och sedan arvsskifte efter den avlidne maken äga rum. (äktenskapsbalk (ÄktB) 9:1 och ärvdabalk (ÄB) 23:1) I arvsskiftet efter den avlidne ska hela dennes kvarlåtenskap ingå, alltså både den del som erhölls i bodelningen och enskild egendom - här huset du fått i gåva.

Då ni är gifta blir ÄB 3:1 av intresse när kvarlåtenskapen efter dig ska fördelas. Där stadgas att om arvlåtaren var gift ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken – din fru. Denna regel innebär att gemensamma barn får vänta på sitt arv fram till dess att efterlevande make också har avlidit. De gemensamma barnen blir s.k. efterarvingar. Din fru ärver därför först kvarlåtenskapen efter dig med fri förfoganderätt i de gemensamma barnens ställe. Fri förfoganderätt innebär att efterlevande make har rätt att fritt förfoga över egendomen men har inte möjlighet att testamentera över densamma. När sedan din fru avlider ska delning av efterarvet efter den först avlidne maken äga rum. Först i detta skede får de gemensamma barnen ut sitt arv efter dig. (ÄB 3:2)

Sammanfattningsvis erhåller din fru, i barnens ställe, arvet efter dig med fri förfoganderätt. Hon kommer här erhålla huset du fått i gåva. När sedan din fru avlider ska arvet efter dig fördelas mellan de gemensamma barnen.

Äktenskapsbalk: https://lagen.nu/1987:230

Ärvdabalk: https://lagen.nu/1958:637

Med Vänlig Hälsning

Hannah JakobssonRådgivare