FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis24/02/2013

Polisens register

Hej! För 6 år sedan blev jag skäligen misstänkt till ett brott. Jag flyttade utomlands, men såg till att polisen hade mina kontaktuppgifter. Blev lovad att när målet skulle upp i domstolen skulle jag få hem papper om det. Fick dock aldrig några papper om det hemskickat. Det var någon från åklagarmyndigheten i landet jag flyttade till som hade sökt mig en dag jag inte var hemma, men då jag inte var hemma sa de att de skulle återkomma med delgivning i målet när jag var på plats. Jag fick aldrig därefter något besök av någon. För två år sedan fick jag ett brev från myndigheterna i Sverige där det konstaterades, att åtalet hade lagts ned, pga. att dom inte kunnat delge mig. Det stod även att de misstänkte att jag hållit mig undan delgivning med flit (vilket jag alltså inte gjort, utan endast levt ett normalt liv och väntat på att någon skulle ta kontakt med mig!). Nu undrar jag om jag möjligtvis finns ändå med i någon register hos myndigheterna med anledning av fallet ovan? OM jag finns med, kommer jag någonsin att bli av med det? Preskriptionstiden för brottet jag var misstänkt för har gått ut för några år sedan. Tack för ett svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Polisen har tillgång till ett flertal register i sin brottsbekämpande verksamhet. De två främsta är misstankeregistret (lag 1998:621) och belastningsregistret (lag 1998:620). Polisen har därutöver tillgång till fingeravtrycks- eller signalementregistret, DNA-registret, utredningsregistret, spårregistret, penningtvättsregistret och det internationella registret (polisdatalag 2010:361).

Att döma av dina uppgifter blev du aldrig upptagen i flertalet av dessa register. Du hamnade t.ex. aldrig i belastringsregistret eller DNA-registret.

Gemensamt för de övriga registren som du skulle kunna ha blivit registrerad i är att de registrerade uppgifterna skall tas bort när åtal läggs ned och ärendet avslutats (se 13 § lag om misstankeregister och 4 kap. 7 § och 14 § polisdatalag).

Om du blivit upptagen i det internationella registret kan det dock ta lite extra tid. Det internationella registret används b.la. då den svenska polisen begär internationellt polisiärt eller straffrättsligt samarbete från någon annan stat. Det kan t.ex. vara fråga om samarbete vad gäller delgivning (prop. 2009/10:85 sida 360)
Uppgifterna i det internationella registret skall tas bort senast tre år efter utgången av det kalenderår då ärendet avslutats (4 kap. 22 § polisdatalag). Det generella kravet på att uppgifter ska gallras när de inte längre behövs i verksamheten gäller dock även för uppgifter i det internationella registret (prop. 2009/10:85 sida 360).

Min slutsats är alltså att dina uppgifter av allt att döma kommer tas bort från eventuella register. Om du funnits med i det internationella registret kan det dock ta lite längre tid, beroende på hur länge det finns behov att spara dina uppgifter. Uppgifterna i det registret måste dock bort som senast tre år efter utgången av det kalenderår då ärendet avslutats.

Vad gäller dina personuppgifter i övrigt, som inte finns i något register men som ändå finns tillgängligt internt hos de brottsbekämpande myndigheterna, gäller följande. "Om en förundersökning har lagts ned ... får personuppgifterna i förundersökningen inte behandlas i polisens brottsbekämpande verksamhet när det har förflutit fem år efter utgången av det kalenderår då åklagarens ... beslut meddelades" (3 kap. 11 § stycke 2 polisdatalagen). "Om en förundersökning mot en person har lagts ned ... får personen inte vara sökbar som misstänkt" internt hos de brottsbekämpande myndigheterna (3 kap. 13 § polisdatalagen).

Mvh Mattias

Lag om misstankeregister finns https://lagen.nu/1998:621

Lag om belastningsregister finns https://lagen.nu/1998:620

Polisdatalag finns https://lagen.nu/2010:361

Lawline RådgivareRådgivare