Vem ärver sommarhuset?

Hej, Min farfar och farmor skrev tidigt över sitt sommarhus till min far deras enda barn. Min mor och far var gifta tills far dog, men farmor var i livet. Vem ärver huset? Frågeställaren är ensam son , det är mina biologiska föräldrar. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Då din farmor skrivit över huset på din far är det han som äger det. Har din far inte skrivit något testamente gällande sin egendom så är det de allmänna reglerna om arv i Ärvdabalken, (ÄB) som gäller i sin helhet. Arvsrätten är utformad så att arvslåtarens avkomlingar nämligen bröstarvingarna är de som har rätt ärva först och de ska ärva lika stora lotter, 2 kap 1§ ÄB. Eftersom att det finns en arvinge i detta fall, nämligen du så stannar arvsrätten där, det blir du som har rätt att ärva din far. Din mor och far var gifta när din far avled, detta innebär att enligt regeln i 3 kap 1§ ÄB att din mor ärver ditt arv efter din far med friförfoganderätt. Vilket betyder att du kommer att få ut ditt arv efter din far i efterarv den dag då din mor avlider, 3 kap 2§ ÄB. Att din mor ärver med friförfoganderätt innebär att hon inte har rätt att testamentera bort den del du ärver efter din far. Din mor blir den som ärver sommarhuset efter din far och om du i senare led ärver den i efterarv efter din far beror på om din mor har kvar den i sin ägo. Efterarvet är nämligen inte utformat så att du ärver exakt de saker som din far lämnat efter sig, utan det är utformat så att du ärver ett visst värde efter din far.

Ärvdabalken hittar du här: https://lagen.nu/1958:637

Hoppas du har fått svar på dina frågor!

Vänligen

Sofia LiljaRådgivare