Bostadsrätt samboegendom?

Hej, om 2 personer har skrivit på ett avtal om köp av bostadsrätt som ska komma att byggas och bara den ena av de 2 parterna har stått för kostnaden av handpenningen och de sen går isär, vad är juridiskt gällande?

Lawline svarar

Hej!

Om inget annat avtalats kring ägandeförhållanden i ett samboförhållande så är sambolagens regler kring dessa förhållanden tillämpliga. Ett sådant avtal kan upprättas både av sambor och blivande sambor, man kan alltså upprätta ett sådant avtal närsomhelst. (Sambolagen 9§) Vad som regleras i ett sådant avtal är vad som skall och inte skall ingå i en eventuell bodelning när samborna går i sär, vilket i praktiken betyder att man reglerar vad som skall tillhöra vem efter en separation. Om ett sådant avtal saknas använder man sig som sagt av sambolagens regler för att avgöra vad som skall ingå i bodelningen.

Det som sedermera skall ingå i en bodelning är det som kallas för samboegendom (Sambolagen 8§). Samboegendom är bostad och bohag som förvärvats för sambornas gemensamma användning, med vissa undantag (Sambolagen 3§). En definition av bostadsbegreppet återfinns i 5§ och bostadsrätt faller in under den tredje punkten i samma paragraf. Om det inte visas att bostadsrätten förvärvades för annat än gemensam användning, vilket torde vara svårt i Ditt fall då båda står på kontraktet, så är utgångsläget sådant att bostadsrätten skall ingå i en bodelning.

Men det faktum att bara en av parterna betalat då?

Tanken med att viss egendom blir till samboegendom är att detta skall skydda en eventuellt svagare part, som kanske tjänar mindre pengar och därmed får en svagare ställning vid en eventuell separation. Därför spelar det som huvudregel inte någon roll vem som betalat. Det räcker alltså inte med att bara den ena parten har betalat för att det inte skall anses utgöra samboegendom.  Detta har även bekräftats av Högsta Domstolen i NJA 2002 s 3, där en bostadsrätt förvärvats med båda samborna som parter på köpeavtalet och detta föranledde att man ansågs ha samäganderätt till bostadsrätten. Att det var den ena sambon som tillskjutit medel för största delen av köpeskillingen var inte ensamt tillräckligt för att visa att avsikten varit någon annan.

Min bedömning är således, utifrån informationen Du givit, att bostadsrätten i Ditt fall kommer utgöra samboegendom. Mitt tips är att de aktuella personerna, om det inte är för sent, upprättar ett samboavtal och hjälp med detta kan de få här: http://lawline.se/avtal/samboavtal

Sambolagen: https://lagen.nu/2003:376

NJA 2002 s.3: https://lagen.nu/dom/nja/2002s3

MvH

Christoffer TreutigerRådgivare