Likhetsprincipen innom associationsrätten

Hej! Jag förstår inte riktigt när man tillämpar likhetsprincipen i associations former. Tillämpas likhetsprincipen som står i ABL 4:1 på alla associationsrättsliga former? Det vill säga på handelsbolag, ekonomiska och ideella föreningar? För vad jag förstått finns det ingen lagstadgad likhetsprincip i FL eller i HBL utan det är endast generalklausulen som uttrycks i FL.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Inom associationsrätten råder en generell likhetsprincip, alltså, alla medlemmar skall i associationsrättsligt hänseende behandlas lika. Jfr Nial & Hemström s 115 f och Sandström Bolag s 79.

Beträffande bolagsformen handelsbolag regleras dessa i Lag (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag vilken du finner här; http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19801102.HTM. Av 2 kap 3 § framgår att […] “åtgärder som är främmande för bolagets ändamål får vidtas endast med samtliga bolagsmäns samtycke.”

Beträffande ekonomiska föreninar regleras dessa i föreningslagens 7 kap. 16 §, vilken du finner här; https://lagen.nu/1987:667. Här framgår att ”föreningsstämman får inte fatta beslut som är ägnade att bereda otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.”

Vidare stadgas det I 6 kap. 13 § att ”styrelsen eller någon annan ställföreträdare får inte företa en rättshandling eller annan åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.”

Sammantaget gör sig likhetsprincipen gällande även i specifika paragrafer i respektive lagar.

Lycka till

Jacob Sandelin.

Lawline RådgivareRådgivare