FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess21/02/2013

Skillnad mellan sekretessreglerad samt sekretessbelagd uppgift

Hej! Vore väldigt tacksam för svar på denna fråga: Vad är det för skillnad på sekretessreglerad respektive sekretessbelagd uppgift enligt OSL 3:1? Jag förstår inte riktigt lagtexten där. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hejsan!

Tack för Ni vänder er till oss på Lawline!

Jag förstår din förvirring.

Vad gäller sekretessreglerad uppgift är det frågan om en särskild uppgift (t.ex en enskilds hälsa) som förekommer i ett visst sammanhang (t.ex hälsovård). En uppgift hos en vårdcentral om en viss sjukdom kan alltså utgöra en sekretessreglerad uppgift. Detta är inte tillräckligt för att en uppgift ska omfattas av sekretess. Att konstatera att det finns en sekretessreglerad uppgift är endast det första steget. Vad som utgör sekretessreglerad uppgift avgörs av uppgifterna i det enskilda fallet och om dessa uppgifter omfattas av en sekretessbestämmelse.

Om någon eller Ni vill ha dessa uppgifter utlämnade, måste en prövning göras i det enskilda fallet. Beroende på om det finns risk för skada eller inte för personen som uppgiften rör, kan uppgiften lämnas ut. Ibland är även sekretessen absolut, alltså utan undantag. Om myndigheten i fråga beslutar om att den sekretessreglerade uppgiften inte får lämnas ut, är det en sekretessbelagd uppgift. En sekretessbelagd uppgift är alltstå en sekretessreglerad uppgift där sekretess gäller.

Hoppas detta hjälper.

Mvh

Lawline

Lawline RådgivareRådgivare