Turlista vid uppsägning på grund av arbetsbrist

Hej Har en enkel fråga som jag inte kan hitta svar på på nätet. När uppsägningar efter laslista sker på företag, får alla anställda som vill se laslistan ? Om inte, hur vet man annars att denna följs som det är tänkt ? Tack på förhand Med vänliga hälsningar Helen Persson

Lawline svarar

Tack för din fråga. Offentlighetsprincipen är inte tillämplig när det gäller privata företag. Däremot gäller alltid vissa regler vid uppsägningar på grund av arbetsbrist enligt 22-23 §§ lagen (1982:80) om anställningsskydd. Jag föreslår att du studerar dessa två lagrum. I första hand ska du emellertid tala antingen med den fackliga representanten på din arbetsplats för att höra om ert kollektivavtal ger rätt till sådan information, alternativt fråga din arbetsgivare direkt om detta.

Lars BålmanRådgivare