Skadeståndsskyldig på grund av uppsägning

Hej Jag har arbetat på ett företag i 2 dagar och valde sen att säga upp mig då jag inte trivdes pga klimat och kollegor på arbetsplatsen samt arbetssättet. Jag hade inte fyllt klart mitt anställningsavtal, det saknades bla tel nr och konto nr. mm. Jag skulle fylla klart det senare så jag har alltså inte fått en kopia av avtalet. Nu har jag fått hem en faktura från dom på 6000 kr för att jag tydligen ska ha brutit mot anställningsavtalet, då jag inte har en kopia att läsa ifrån och då dom inte går att tala med hur rekomenderar ni att jag gör? Ska jag betala summan? Dom säger att dom ska stämma mig annars. Mvh Evelina

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga!

Först måste jag bara understryka - även om du inte fyllt i alla uppgifter i avtalet så föreligger ändå ett avtal mellan er två. När det kommer till avtal mellan arbetsgivare och en arbetstagare så är inte ett skriftligt avtal ett krav, utan det räcker att ni kommit överens och att du sedan dyker upp och jobbar. Då har ni genom ert handlande ingått ett avtal.
Däremot är det i ditt fall nu viktigt att veta vad som står i det skriftliga avtalet, närmare bestämt vilken typ av anställning du har, för att kunna avgöra om du har gjort dig skyldig till något kontraktsbrott.
Vad jag
förstått efter att ha kollat upp företagets inriktning är det mest troligt att du fått en provanställning. En provanställning gäller för 6 månader och kan sägas upp av dig eller arbetsgivaren utan någon uppsägningstid, 6 § lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS).

Är det istället så att du har ett vikariat eller en allmän visstidsanställning så får kontraktet inte sägas upp av varken dig eller arbetsgivaren, utan kontraktet gäller tills det löpt ut om ni inte avtalat om annat, 4 § 2 st. LAS.

Skulle det istället handla om att du fått en tillsvidaretjänst så har du rätt att säga upp dig, men då gäller en månads uppsägningstid, 4 och 11 §§ LAS.

Gällande skadeståndet så kan en arbetstagare som inte iakttagit sin uppsägningstid bli skadeståndsskyldig gentemot sin arbetsgivare på grund av den ekonomiska skada som arbetsgivaren lidit, 36 § 1 st. LAS. Dock måste arbetsgivaren då kunna visa på att skadan just berodde på att arbetstagaren inte iakttog uppsägningstiden vilket kan vara svårt.

Viktigt är alltså att du får tag på en kopia av avtalet och tveka inte att höra av dig igen.

Lycka till!

Susanne CermeniusRådgivare