FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll20/02/2013

Underhållsskyldighet

Hej Min dotter har bott hos mig 3av 4 veckor sedan slutet på november förra året, Kan jag kräva underhåll för detta, och hur gör jag? Min fd. anser att han inte skall betala något.

Lawline svarar

Hej,

Din fråga aktualiserar bestämmelserna i Föräldrabalkens sjunde kapitel, dvs kapitlet om underhållsskyldighet. Föräldrabalken hittar du här: https://lagen.nu/1949:381

Enligt kapitlet om underhållsskyldighet ska föräldrarna svara för underhåll åt barnet, dvs både du och barnets andre förälder.

Om jag förstår din fråga rätt bor numera er dotter varaktigt hos dig. I sådant fall, om ni har gemensam vårdnad om barnet, ska den andre föräldern till barnet fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet. Detta framgår av sjunde kapitlets 2 §.

Det underhållsbidrag som ska betalas kan beslutas antingen genom dom av domstol eller genom att du och din före detta träffar ett avtal.

Enklast är att träffa avtal, och för att underlätta ert samarbete kan ni ta hjälp av er kommun. Enligt Socialtjänstlagens femte kapitel 3 § ska kommunen sörja för att föräldrar kan erbjudas samtal under sakkunnig ledning i syfte att nå enighet i frågor som gäller vårdnad, boende och umgänge.

Bästa hälsningar,

Evelina Lund

Lawline RådgivareRådgivare