Arvsordning

Mor och far avled och tre barn ärvde 1/3 var. Ett av syskonen avled senare, efterlämnade make och en son. Hennes maken ärvde allt efter henne. Deras son ärver sedan maken. Nu har syskon nr 2 avlidit., hade inga bröstarvingar. Hur fördelas arvet efter honom? Ärvde maken till syskon 1 även hennes 1/3 efter makans föräldrar?

Lawline svarar

Hej!

Jag är inte helt säker på att jag uppfattat alla omständigheter korrekt, men jag ska besvara utifrån så som jag förstått det.

När modern och fadern avled ärvde alla barnen var sin 1/3 i egenskap av bröstarvinge. När ett av barnen sedan avled ärvde hennes make henne i egenskap av efterlevande make. När detta syskon dog så ärvde maken all hennes egendom, såvida inte hon skrivit ett testamente, dvs. även arvet från föräldrarna. När syskon nr. 2 avlidit så kommer syskon nr.3 ärva hälften och andra halvan kommer barnet till syskon nr. 1 ärva. Barnet till syskon nr. 1 har rätt att ärva i syskon nr.1:s ställe.

Regler kring arvsordning finns i 2 kap Ärvdabalken, se https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

okänd okändRådgivare