Obligationer efter sambodelning

När jag och min ex sambo flytta isär så hade vi obligationer som stod på henne men köpta undertiden vi vart sambos. Och även en bil som var skriven på hennes mamma. När vi dela på oss hade vi ett muntligt kontrakt att jag skulle få pengarna för obligationerna när dom hade gått ut alltså ca 3 år senare. För att betala för bilen och även annat som skulle delas på, Inga problem då . Men nu säger hon att jag inte får en krona å att jag kan läsa sambolagen å se mig i stjärnorna efter pengarna. Har dock erkännande på mail där jag frågar om pengarna å där hon säger att det kommer när dom gått ut eller om hon ska sälja dom i förtid å då få 2/3 av pengarna. Så vad säger sambolagen om detta å räcker det muntliga kontraktet/mailet ?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Till skillnad från vad som gäller vid bodelning efter äktenskap så är det bara viss egendom som ska ingå i den bodelning som görs då ett samboskap upplöses (Sambolagen 4 §). Endast gemensam bostad samt egendom som ingår i det gemensamma hushållet ingår i samboegendomen, dessutom måste den ha anskaffats för parternas gemensamma användning (i praktiken måste den alltså vara anskaffad under eller precis innan samboförhållandet inleddes). Obligationer kan därför aldrig utgöra samboegendom och skall inte ingå i bodelning efter samboförhållande.

Detta innebär egentligen ingenting annat än att rätten till värdet av obligationerna måste avgöras på annat sätt. det faktum att obligationerna "stod på henne" talar visserligen för att det är hennes egendom, men om de köpts in med era gemensamma pengar eller om du till exempel finansierat halva köpeskillingen så talar mycket för att de istället är samägda, och ni har lika rätt till värdet av obligationerna. Det kan också vara så att hon i och för sig äger obligationerna men är skyldig att återbetala halva köpeskillingen till dig om du lånat ut pengar till henne vid anskaffningen av obligationerna. Som du kanske förstår uppstår det ofta viss problematik med att bevisa en sådan sak, då sambor ofta har stora delar av sin ekonomi gemensamt och det kan vara svårt att reda ut om en transaktion varit av ena eller andra slaget. Även om de inte köpts in med gemensam finasiering kan det ju vara som du antyder att ni överenskommit om att du skulle få halva värdet i samband med sambodelningen, som en kompensation för att hon fått mer av själva samboegendomen.

Om ni kommit överens om att du har rätt till hälften av pengarna från obligationerna så gäller detta, och det finns inga krav på skriftlighet. Muntliga avtal är ju dock nästan alltid omöjliga att bevisa och blir därför i praktiken ganska verkningslösa. Mailen kan förstås styrka att överenskommelsen varit att du är antingen delägare eller fordringsägare i anledning av obligationerna. Hur mailen är formulerade kan ha mycket stor betydelse för om de styrker ett visst förhållande eller inte.

Omständigheterna beror väldigt mycket på hur omständigheterna ser ut i detalj, vad som kan bevisas mm, varför jag får råda dig att kontakta en jurist för genomgång av just ditt ärende.

Peter HamneboRådgivare