Osämja vid bodelning mellan sambor

Hej! jag är 70 år och varit sambo i nästan 30 år. Huset vi bor i köpte vi för ca 15 år sedan och det skrevs på min sambo. han har två barn sen förut och jag har fem sen förut, inget gemensamt. Jag valde att skaffa en liten lght för att orka för att min sambo tryckt ner mig psykiskt i många år. han är svårt sjuk i cancer . Nu säger han att jag inte får hämta något ur huset att jag inte har rätt till något. jag är förtvivlad för jag har mina saker där och alla pengar jag lagt ner i vårt gemensamma hem. har han rätt när han säger så och vad har jag för rättigheter. Måste jag bara lämna alla mina saker, minnen från mitt liv och mina föräldrar och gå tomhänt? tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Lagen som blir tillämplig på ert förhållande är sambolagen. Ett samboförhållande anses enligt lagens mening upphöra när samborna flyttar isär, ingår äktenskap eller när någon av samborna avlider. I ditt fall anses alltså ert samboförhållande vara upphört i och med att ni har flyttat isär.

När ett samboförhållande upphör så sker en bodelning endast om någon begär detta. Det krävs alltså att du begär att en bodelning ska ske för att du ska få rätt till hälften av era gemensamma saker. En ansökan om bodelning kan ske senast ett år efter det att förhållandet upphörde.

Det som ingår i en bodelning mellan sambor är endast den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget. Vad som utgör den gemensamma bostaden är den bostad som har förvärvats för gemensamt bruk. Eftersom att ni har köpt bostaden gemensamt och avsikten verkar ha varit att ni skulle bo där tillsammans så ska bostaden ingå i bodelningen mellan er.

Vad gäller bohaget så är det endast det bohag som har förvärvats för gemensam användning som ingår. All den egendom som ni har köpt till er bostad ska alltså delas lika. Om ni däremot har egendom som ni själva har köpt eller förvärvat före ert förhållande och som aldrig har varit avsedd för att användas av er båda, så ingår denna egendom inte i en bodelning. Likadant förhåller det sig med egendom som har förvärvats genom gåvobrev eller testamente, om gåvobrevet eller testamentet är försett med ett villkor att egendomen ska vara mottagarens enskilda.

Eftersom att en bodelning endast sker om någon begär detta så är ett alternativ att ni själva kommer överens om vilken egendom som ska tillfalla vem av er. Då det i er situation inte verkar vara ett alternativ så borde du så snart som möjligt begära bodelning. Om ni inte kan komma överens  finns det även möjlighet att ansöka om bodelningsförrättare.

Sambolagen finner du https://lagen.nu/2003:376

Lycka till!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare