Grundlagsskydd för hemsidor/bloggar

Hej, jag har en fråga angående bloggars skydd när de är kopplade till en nyhetstidnings hemsida såsom aftonbladet. Normal sett är bloggar inte skyddade av YGL eller TF och jag skulle vilja hävda att om bloggar som i det här fallet är kopplade till aftonbladets hemsida skall kunna vara skyddade måste det särskilt ansökas om, dvs utgivningsbevis. Så min fråga är egentligen om bloggar som är kopplade till sådana hemsidor automatiskt omfattas av hemsidans grundlagsskydd ? Hälsningar Axel

Lawline svarar

Hej Axel och tack för din fråga!

Jag utgår i mitt svar från att det som avses är en blogg av den här typen: http://bloggar.aftonbladet.se/bankoniva/

Det stämmer att att bloggar normalt sett inte omfattas av grundlagsskyddet i YGL. Vad gäller just den aktuella typen av blogg så omfattas den dock av det s.k. automatiska grundlagsskydd som medieföretag kan få enligt YGL 1 kap. 9 § st. 1 (se https://lagen.nu/1991:1469#K1P9S1). Detta skydd uppstår alltså automatiskt, och medieföretag behöver endast anmäla detta till Myndigheten för radio och TV (en s.k. "databasanmälan").

Det automatiska grundlagsskyddet för hemsidor ska inte förväxlas med möjligheten (för vem som helst, inte enbart medieföretag) att ansöka om frivilligt utgivningsbevis i YGL 1 kap. 9 § st. 2. I de fall man är osäker på om en hemsida/blogg omfattas av det automatiska grundlagsskyddet eller inte kan man "för säkerhets skull" ansöka om frivilligt utgivningsbevis (vilket också görs hos myndigheten för radio och TV). Detta har dock exempelvis inte Aftonbladet gjort, eftersom deras hemsida (inklusive bloggar) omfattas av det automatiska grundlagsskydd man har som medieföretag.

På myndigheten för radio och TV:s hemsida finns för övrigt ett sökbart register över vilka hemsidor som omfattas av respektive typ av grundlagsskydd.

Hör gärna av dig om det är något mer du undrar över

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare