Uppsägning på grund av felaktiga uppgifter vid anställningsintervju

Hej! Om en arbetsgivare frågar vid anställningsintervjun om den intervjuad har varit dömd för brott, och den intervjuade nekar. personen i fråga blir sedan anställd och 2 veckor senare visar det sig att den nyanställda varit dömd för 3 olika brott. är det möjligt att säga upp denne pga av detta? går det under "personliga skäl"?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Personliga skäl för uppsägning finner du i 7 § LAS. Det handlar i sammantaget om arbetstagaren har väsentligt underlåtit att uppfylla sina förpliktelser enligt arbetsavtalet. Det handlar främst att bedöma arbetstagarens fortsatta lämplighet för sin tjänst till följd av beteendet eller det inträffade. När det gäller just brottslighet som skett utanför tjänsten är det normalt inte saklig grund för uppsägning, om inte detta skadar arbetsgivarens förtroende för den arbetstagande på ett allvarligt sätt.

Däremot kan anställningsförhållandet komma att upphöra på vissa andra grunder. Även om det inte finns någon generell skyldighet att lämna korrekta upplysningar vid en arbetsintervju så kan arbetsförhållandet komma att upphöra på avtalsrättsliga grunder. Det som främst aktualiseras är då 30 § Avtalslagen där ett avtal är ogiltigt om det framkallats genom svikligt förledande, men även 33 § Avtalslagen kan komma i fråga där ett avtal är ogiltigt om omständigheterna vid avtalets ingående är sådana att det skulle strida mot tro och heder att tillämpa detta. Men det krävs vanligtvis att förhållandena är sådana att det åligger den arbetssökande att lämna sådan information. Om en arbetssökande har förtigit sin tidigare brottslighet och på grund av detta erhållit sin tjänst kan avtalet komma att upphöra. Men det krävs dock att arbetsgivaren kan ställa ett sådant krav på innehavaren av just den tjänsten(att inte vara dömd för brott). Just denna fråga kom till prövning i AD 1980 nr. 89 där en bussförare som hade ansvar för en kassa förnekade att han varit inblandad i brott trots att han vid flera tillfällen dömts för förmögenhetsbrott. Där ansåg arbetsdomstolen att man hade rätt att genast avskilja personen från tjänsten. Men det beror som sagt på tjänstens karaktär och arbetstagarens förtroendeställning.

Avtalslagen hittar du https://lagen.nu/1915:218

Med vänliga hälsningar

Emelie SynnegårdRådgivare