Angående sambors gemensamma bostad

Hej! Min farfar och hans sambo börjar bli till åren. De har inget samboavtal, och det "enda" av värde, är huset de bor i. Huset köptes av min farfars sambo innan de träffades, ungefär ett år innan, de har nu bott i det tillsammans i 32 år. De har båda varsitt barn. Har min farfar någon del i huset?

Lawline svarar

Hej,

Bestämmelser som rör samboförhållanden återfinns i den så kallade sambolagen (se https://lagen.nu/2003:376). I lagens 3 § föreskrivs att sambors gemensamma bostad endast anses vara gemensam samboegendom (som båda har rätt i), om den införskaffats för gemensamt bruk. Eftersom din farfars sambo köpt deras bostad innan hon träffade din farfar är bostaden alltså att se som hennes enskilda. Om de vill att din farfar ska ha del i huset bör de därför skriva ett samboavtal.

Med vänlig hälsning

Elin SjörénRådgivare