Tillgång i idrottsförening under företagsrekonstruktion

Hej! Jag och en vän hamnade i en diskussion om företagsrekonstruktion vi inte kunnat hitta svar på. En hypotetisk idrottsförening, driven i form av ett aktiebolag, finner sig på obestånd och ansöker därför om företagsrekonstruktion. Fordringsägarna är i en sådan situation att de ser sig nödgade till att genomgå ett offentligt ackord. Är det då lagligt för föreningen att under rekonstruktionsprocessen ta in fler/nya spelare till laget, men som på pappret anställs av en gentemot föreningen oberoende men rik supporter? Intuitivt känns det ju bedrägligt att kunna göra så istället för att pengarna går till fordringsägarnas skulder som skulle kunna skrivs av, men vi kan inte hitta något i FRL eller annat som sätter några juridiska hinder?

Lawline svarar

Hej!

Att anställa spelare medför en skuld för föreningen som de nu befrias ifrån, något som i sig inte vore så bedrägligt. Det kniviga i frågan består i, som jag förstår det, att en supporter låter ett antal spelare som har ett ekonomiskt värde spela för klubben utan att detta värde kan komma klubben eller dess borgenärer tillgodo. Som jag förstår det skulle man kunna jämföra frågan med det scenariot att en fristående aktör köper in en resurs som denne lånar ut till ett företag under rekonstruktion. Den ekonomiska risken ligger i detta fallet på supporten och det är därför inte heller så udda att eventuell ekonomisk vinst också kommer denne tillgodo istället för klubben. Ett dylikt förfarande kan ju dock verka förödande för klubben då utfallet kan bli att den har massa spelare, men inget kapital. Konkurs kan då stå nära i faggorna. Man skulle ju även kunna tänka sig att supporten efter den eventuella konkursen medverkar till att etablera klubben på nytt och åter låta spelarna delta där, kanske till och med att supporten i detta skede (dvs efter skapandet av den "nygamla" klubben eller efter genomförandet av en lyckad företagsrekonstruktion) vederlagsfritt ger spelarna i gåva till klubben.

Frågan uppkommer då om de aktuella borgenärerna kan göra något? Självfallet kan de inte angripa supportens anställningsavtal eftersom de inte har något med detta att göra. De kan emellertid få ett offentligt ackord förverkat enligt FRL 3:27 1 st. om vissa förutsättningar är för handen, d.v.s. om t.ex. oredlighet mot borgenärer kan styrkas (FRL 3:27 1 st 1p). Detta stadgande hänvisar till brottet som finns angivet i BrB 11:1. Något avhändande eller förstörande av egendom har inte ägt rum. Klubben har förvisso avstått från att anställa vissa spelare, kanske i maskopi med en supporter, men förfarandet har ej inneburit förstörelse av egendom som klubben redan har. Det skulle troligen också vara svårt att i en eventuell konkurs hävda att klubben undandragit konkursförvaltningen egendom då tillgången hela tiden har ägts av en välvillig supporter som sedan eventuellt till egen förlust valt att skänka den till den "nygamla" klubben.

Tveksamt är även ifall man skulle kunna hävda att det funnits en uppgörelse mellan supporten och klubben som uppenbart försummat gäldenärens åtaganden enligt ackordet (FRL 3:27 1 st 3p). Begreppet "uppenbart" gör det hela svårbevisat. För att försummelse ska föreligga bör det även anses att gäldenären haft en skyldighet att anställa vederbörande. Att anställa spelare genererar ju dock inte någon garanterad ekonomisk vinst, utan är som det mesta beroende av marknadsläget. Härav är det tveksamt om försummelse kan anses föreligga när en supporter frivilligt åtar sig denna risk. Även om ackordet hade kunnat förverkas skulle inte det påverka nyetableringen av klubben om den gamla går i konkurs. Borgenärernas fordringar riktas ju mot den gamla klubben och inte den nya.

Sammantaget ser jag inte så mycket utsikter att angripa det hela vare sig civil- eller straffrättsligt.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19960764.htm

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.HTM

MVH

Patrik EmbladRådgivare