Olovligen läsa e-post och sms samt olovligen rota bland någons tillhörigheter

Jo, vad säger lagen om en maka eller make läser olovligt dennes partners e-post, sms och dylikt? Eller rotar i ens rum, skåp/lådor? Tolkas inte detta som intrång på någons privata egendom? Oavsett att man är gift med denne?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Brott mot frihet och frid regleras i Brottsbalken (BrB) 4 kap, se https://lagen.nu/1962:700.

Att man olovligen läser en annan persons meddelanden eller rotar bland annans saker är ett angrepp på offrets personliga frid och kan leda till straffansvar oavsett om det handlar om två makar eller inte. En viktig förutsättning för att de här handlingarna ska vara straffbara är dock att de verkligen begås olovligen. Om handlingarna inte är olovliga så är de inte heller brottsliga.

Om någon olovligen läser annans e-post eller sms så kan gärningen bestraffas som datorintrång eftersom båda handlingarna innebär att man bereder sig tillgång till en uppgift som är avsedd för automatiserad behandling (BrB 4 kap 9c§).

Vad gäller att gå in i någons rum och rota runt bland dennes saker så bör det kunna bestraffas som ofredande eftersom det i min mening är ett sådant hänsynslöst beteende som enligt vanlig värdering kan anses innebära en kännbar fridsstörning för offret (Brottsbalken 4 kap 7§).

Både ofredande och datorintrång kan i svåra fall leda till fängelse i högst två respektive ett år.

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare