Sambos rätt att överta hyresrätt vid bodelning

Hej,

År 2006 fick jag 1:a hands kontrakt och 2008 vart jag sambo. Vi fick ett barn 2010 och nu ska vi separera. Vi ska ha delad vårdnad. Har min före detta sambo lika rätt till lägenheten som mig.

Lawline svarar

Tack för din fråga.

När ett samboförhållande upphör ska samboegendomen delas om en av samborna begär det. Det som ingår i samboegendomen är bostad och bohag som förvärvat för gemensamt bruk. I ditt fall uppfattar jag det som om du förvärvade lägenheten innan ni blev sambor och den ska därför som huvudregel inte ingå i en bodelning mellan er.

Det finns dock ett undantag, om din före detta sambo bäst behöver bostaden och övertagandet med hänsyn till omständigheterna kan ses som skäligt. En sådan omständighet som kan göra ett övertagande skäligt är om parten som begär att få ta över lägenheten är den som ska ha gemensamt barn boende hos sig. Så beroende på var ert gemensamma barn ska bo kan din före detta sambo ha rätt att ta över hyresrätten.

Hälsningar,

Victoria Lindberg

Lawline RådgivareRådgivare