Gemensamma barns och särkullbarns rätt till arv

Hej! Jag har en fråga. Jag har en syster och en halvbror från en annan pappa. Om min mamma dör när hon är gift med min pappa, hur ska du pengarna fördelas enligt lag? Kommer pappa få något ut av detta? Eller är det bara vi barn som kommer få dela? Hur blir det?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Enligt lag ska alla syskon få lika stor del av arvet, vilket i ditt fall innebär att du, din syster och din halvbror har rätt till en tredjedel var av din mammas pengar.

Det som påverkas av att ni har olika pappor är tidpunkten ni har rätt att få ut arvet. Din halvbror som inte har din mammas make som pappa har rätt att få ut sitt arv vid din mammas död. Den del av arvet som du och din syster har rätt till kommer att tillfalla er pappa och först efter hans död har ni rätt att få ut pengarna.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare