Övertagande av den gemensamma bostaden och kvittning av anspråk gentemot tidigare skulder

Hej, min sambo och jag ska separera. Vi köpte ett hus ihop för sju år sedan (har varit sambor i tio år och har ett gemensamt barn som är fyra år) och nu ska han köpa ut mig. Vi har fått en värdering av mäklare och har gjort en uträkning på hur mycket han ska betala mig för att huset ska bli helt och hållet hans. Lånen på huset är gemensamma. Men nu när siffran räknats fram (191 000 allt som allt till mig - huset är värderat till 1275000) så tycker han att han inte ska betala mig så mycket, eftersom han betalade handpenningen på huset. Vi har bott tillsammans och haft gemensam ekonomi i tio år. Han säger att han kontaktat en jurist som säger att han förmodligen inte behöver betala mig, utan att hans investering ska räknas av, så att jag i princip kan gå helt lottlös härifrån. Kan detta verkligen stämma?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Sambos egendomsförhållanden regleras i Sambolagen, se https://lagen.nu/2003:376.

När ett samboförhållande tar slut så ska den så kallade samboegendomen delas lika mellan samborna om någon av dem begär det (SamboL 8§). Samboegendom är gemensam bostad och bohag som förvärvats för gemensamt bruk och eftersom ni har köpt huset för att bo i det tillsammans så ska dess värde tas med i bodelning (SamboL 3 och 5§§). När man gör en bodelning så sammanställer man först hur mycket samboegendom varje sambo äger. Samborna får ta bort egendom från bodelningen för ett så stort värde att de täcker skulder som är hänförliga till samboegendomen och i vissa fall även andra skulder (SamboL 13§). Nettosamboegendomen läggs sedan ihop och delas på hälften.

Som jag tolkar din fråga så har ni redan räknat ut era andelar i samboegendomen genom att sammanställa, dra av skulder, lägga ihop nettoegendomen och sedan dela den på hälften och ni har därigenom kommit fram till att det belopp han ska betala för att lösa ut dig ur huset är 191 000 kr. Om det stämmer och ni har räknat ut beloppet i enlighet med reglerna i Sambolagen så är det också det beloppet som gäller. Det stämmer inte att han skulle ha rätt att i efterhand dra av pengar för att han betalat en större del av köpeskillingen när ni förvärvade huset. Den gemensamma nettosamboegendomen ska delas lika mellan samborna oavsett hur stor andel av egendomen som tidigare ägdes av varje sambo.

Jag har därför lite svårt att se varför din sambos jurist säger att han har rätt att avräkna handpenningen. Han har inga familjerättsliga krav så den enda anledningen som jag kan tänka mig är att han menar ni vid köpet kom överrens om att dela lika på handpenningen och att du därför har en skuld gentemot honom. En sådan skuld preskriberas först tio år efter dess tillkomst och är i så fall fortfarande gällande. Man skulle kunna tänka sig att ni då avräknar din skuld på halva handpenningen från det krav du har på honom genom bodelningen på 191 000 kr. Jag tycker dock inte att det framgår ur din beskrivning av situationen att ni hade en sådan överenskommelse utan det verkar snarare som att han betalade handpenningen utan att ställa krav på motprestation från dig. Jag tycker därför att du ska kräva att han köper ut dig för det fulla beloppet. Om han vägrar och menar att han har en motfordran så är det upp till honom att visa att så är fallet.

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare