Bodelning sambor

Hej. Jag köpte ett hus som jag och min fd. flickvän flyttade in i när vi väntade barn. Jag köpte huset och har alltid stått för alla kostnader. De flesta möbler är mina sen innan vi träffades och de som köpts har jag betalt. Det är nu över ett halvår sen hon valde att göra slut med mig. Hon bor fortfarande kvar men detta gör att vårt förhållande bara blir sämre och sämre och vår nu drygt 2 årige son märker att något är fel. Vi har ett sambo avtal, som jag skrivit ut från nätet, skrivit. Till mina frågor. Är jag betalningskyldig för henne så länge hon är skriven på min adress, har jag rätt att "slänga" ut henne och har hon någon rätt till att kräva någon del av hus och möbler? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga. Det framgå inte vad ni har skrivit i ert samboavtal, men om det är så att ni i samboavtalet avtalat om att den person som köpt egendomen också får behålla denna vid en separation så får du behålla allt du köpt, dvs huset och de möbler som är dina. Men även om ni avtalat att bostaden inte ska vara samboegendom kan din f.d flickvän ha rätt att överta bostaden, nämligen om hon har störst behov av bostaden och ett övertagande kan anses som skäligt. I ett sådant läge har du rätt till ersättning (22 § sambolagen).

Din f.d flickväns rätt till bostad och bohag beror alltså på vad ni skrivit i samboavtalet. Om det istället är så att ni inte har avtalat om vad som ska ske vid en separation gäller sambolagen som säger att en bodelning ska ske om ena parten begär det (8 § sambolagen), i bodelningen ska den gemensamma bostaden och bohaget ingå (3 § sambolagen). Det betyder att huset som du köpte för gemensamt bruk ska ingå trots att det var du som betalade för det (5 § sambolagen).

Nej, du är inte betalningsskyldig för din f.d flickvän, däremot har du ett ekonomiskt ansvar för er gemensamma son (6 kap 2 § Föräldrabalken).

Mitt förslag är du ansöker om en bodelningsförrättare, då det verkar som att ni inte kan komma överens om bodelningen. En sådan ansökan kan göras hos domstolen (17 kap 1 § Äktenskapsbalken).

Hoppas detta varit till hjälp, lycka till.

Vänliga Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare