FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet12/02/2013

Dubbelförfogande av fastighet

Om jag köper en sommarstuga för 50000 kr av en säljare som äger en fritidsfastighet och som utan att meddela mig har gått och sålt fastigheten ett par dagar innan till en annan köpare, vad händer då? Har jag eller den köparen rätt till huset??

Lawline svarar

Hej!

Din fråga gäller vem av er köpare som har bäst rätt till fastigheten. Utgångspunkten är att den som först förvärvade fastigheten kommer att vinna eftersom den med äldst rätt vanligen prioriteras enligt svensk rättsordning. Dock kan du som senare köpare få företräde om:

1. Du ansöker om inskrivning av lagfart före den förste köparen (Jordabalken 17 kap 1 §), och

2. du var i god tro om den första försäljningen vid ditt förvärv (Jordabalken 17 kap 2 § 1st).

Viktigt att notera är att du inte behöver vara i god tro vid lagfartsansökan, utan vid ditt förvärv. Tillrådligt skulle därför vara att ansöka om lagfart så snart som möjligt. Om du inte skulle vinna den här konflikten kan du kräva säljaren för vad du har utgett och, om du var i god tro beträffande den förste köparen, också eventuellt skadestånd för förlust som uppstått på grund av förfarandet (Jordabalken 4 kap 21 och 24 §§).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.htm

Mvh

Patrik EmbladRådgivare