FrågaFASTIGHETSRÄTT10/02/2013

Vad händer om en person ingår i en samfällighet gällande en gemensamhetsanläggning och inte betalar "hyran"?

Hej! Vad händer om en person ingår i en samfällighet gällande en gemensamhetsanläggning och inte betalar "hyran"? Vilken lag är tillämplig? Kan en sådan person "vräkas" från nyttjanderätten? Gemensamhetsanläggningen utgörs av sophus, garage, gångvägar etc.

Lawline svarar

Hej,

och tack för din fråga till Lawline.se.

Se https://lagen.nu/1973:1150 för mer information om regler för samfälligheter.

Enligt 40 § SFL ska bidrag i pengar uttaxeras av medlemmarna om samfällighetsförenings medelsbehov ej täcks på annat sätt.

Om inte annat föreskrivs i Era stadgar, uttaxeras medlemmarnas bidrag genom att styrelsen upprättar och på föreningsstämma framlägger debiteringslängd.

Debiterat och till betalning förfallet belopp får, uttagas enligt Utökningsbalkens bestämmelser om fordran för vilken betalningsskyldighet ålagts genom dom som äger lag kraft.

Amanda RasmussonRådgivare